Kovinkaan kauaa ei minun tarvinnut pohtia SYTYCK haastetyötäni. Kun Luminen aikoinaan ilmestyi, tuli mieleeni heti, että jonakin päivänä haluan neuloa tämän takin koirankarvalangasta. SYTYCK haasteenani on kansantanssi ja palmikoiden myötä päädyin tähän takkiin.

Moni on kirjoittanut olevansa oman mukavuusalueen ulkopuolella haasteensa kanssa. En tiedä, että ovatko palmikot niinkään minun mukavuusalueen ulkopuolelta, vaikka en kovinkaan monimutkaisia palmikoita ole neulonut. Mutta kokonaisprojektina tämä ei ole alkuunkaan minun ominta aluetta. 

Olen neulonut kolme villatakiksi luokiteltavaa vaatekappaletta; pinkin takin Novita Samoksesta, sinisenkirjavan takin Novita Isoveljestä ja tummansinisen takin Novita Mambosta. Näitä yhdistää paksuhko, halpa lanka, yksinkertainen malli ja paksut puikot. Takki ohuemmasta langasta 3,5mm puikoilla on jo haaste sinänsä.

Hollywood viikot piti olla nimeomaan suunnitteluun, harjoitteluun, kokeiluun. Minä ehdin pestä langat ja neuloa kaksi mallitilkkua. Sunnuntaiaamuna harjoittelin elämäni ensimmäisen kerran I-cord luontia.

Mallitilkun perusteella olin tullut siihen tulokseen, että tiheys on riittävän lähellä annettua ohjetta. Mutta illalla Dancea katsoessani aloitin oikean hihan ja lopulta jouduin toteamaan, että tiheys vaatinee tarkistuslaskennan.

Pahasti siis näyttää siltä, että pääsen harrastamaan tässä työssä myös Robottitanssia. Tunnistan itsessäni robottitanssijaa siinä mielessä, että kaikella pitää olla logiikkansa ja jonkinlainen järjestelmällisyys, mutta tarkka tiheyden laskeminen ja sovittaminen toiselle langalle ei kuulu minun tanssikuvioihin.

Saapa nähdä kuinka pian tämäkin kansantanssija joutuu tanssimaan henkensä edestä...