Synttärilinjalla jatketaan. En yleensä huomioi ystävieni syntymäpäiviä (ehkä sitten niitä pyöreitä), mutta ajatuksissani on pyörinyt kässäpussin ompelu jo pidempään neulovalle, muttei ompelevalle ystävälleni. Niin, nimenomaa pyörinyt. Sitten sain päähänpiston ommella kassin päivällä, kun tiesin ystäväni olevan tulossa iltapäivällä kyläilemään.

Mallin olen nähnyt monessakin blogissa ja tiedän, että ohjekin siihen jostakin löytyy. Mutta minä leikkasin ja ompelin mututuntumalla. Leikkasin 20*20cm neliöitä viisi kappaletta, päälliseen pellavaa, sisälle ohutta puuvillaa. Kasasin päällisen ja sisuksen erikseen. Pohjaan laitoin vahvikkeeksi jäykähköä tikkikangasta. Hantaakit pellavasta ja vihreästä puuvillasekoitteesta, jota on myös kassin sisäpohjassa. Ja sitten koko komeus kasaan. Tikkailin välissä nurkkia ja kiinnitin sisuksen osalta matkaa päälliseen.

Järkevä ihminen tekisi ensin koekappaleen itselleen ja vasta sitten lahjaksi annettavaksi. Pari kertaa kävi mielessä, ettei tässä ole mitään järkeä ja meinasin lopettaa kesken. Mutta käytettyyn aikaan nähden varsin onnistunut tapaus. Vuorikankaissa käytin samoja kankaita kuin jouluna ystävälleni antamassani puikkopussissa.

Pitäisi tehdä itsellekin, mutta ei minulla ole vielä sitä puikkopussiakaan...

**

Edit: Löysin kuin löysinkin tuon pussukan ohjeen netistä. Tosin minä ompelin tämän erilailla. Ompelin ensin kassin seinämät ympyräksi ja sitten vasta ompelin koko hässäkän pohjaan kiinni. Minun tapa mahdollisti pystysaumojen tikkaamisen ja onnistui ne nurkat ihan siististi niinkin. Tein pussista ohjetta isomman ja remmit on leikattu kankaanjämien mukaan. Ohjeessa näytti olevan nauhat ommeltuna solmimista varten niille kahdelle sivulle, joissa ei ole noita remmejä. Minä suunnittelin laittavani nepparit, mutta ajattelin ensin kuunnella käyttökokemukset ennen neppien mahdollista laittoa. Eli periaatteessa tällainen, mutta itse sovellettuna.